Hogyan működik egy Run-Flat, azaz defekttűrő abroncs?

MARSO PARTNER
Paksi Gumimax Kft.

Nem is gondolnánk, mennyi mindent ültetnek át a gyártók, az autó-motorsport világából, a polgári közlekedésbe. A különböző versenysorozatok nem csupán kiváló reklámfelületet és egyéb marketing lehetőséget nyújtanak tehát a gyártóknak (autó és gumiabroncs cégek egyaránt), hanem kiváló tesztelési és fejlesztési lehetőséget is.

Ilyen átvett fejlesztés az úgynevezett Run-Flat vagy magyar nevén defekttűrő abroncs. Igaz a polgári közlekedésben – talán magasabb ára miatt – még nem érte el azt a népszerűséget, mint egyes versenysorozatokban, a tendencia kecsegtető, hiszen egyre több modell készül megerősített oldalfallal és a fogyasztói ár is csökkenést mutat.

 szerda május 28, 2014

Sőt, egyes – elsősorban nagy teljesítményű és/vagy luxuskategóriás – modell esetén már gyári felszerelés a run-flat abroncs. (A BMW-nek vannak példul ilyen modelljei.)

Ezen speciális abroncsok lehetővé teszik, hogy – akár megállás nélkül – limitált sebesség mellett, de tovább folytathassuk utunkat. A korlát általában 80 km/óra, azaz városban észre sem vesszük a különbséget.

Másik nagy előnye, hogy a felkészületlen sofőrt sem fenyegeti veszély, ha eléri egy hirtelen defekt. Az ilyen abroncs ugyanis nem veszíti el hirtelen nyomását, így nem húz ki oldalra, nem dobja meg az autót ha bekövetkezik a baj.  Egész pontosan, megerősített oldalfal, „elnyeli” a nyomásvesztést, az abroncs tartja a formáját.

Mondanom sem kell, mennyire fontos mindez például a Nascar-ban, ahol egyáltalán nem mindegy, hogy a versenyző elveszíti-e a kontrollt vagy csak csupán fel kell-e adja a versenyt vagy sem.

Némi hátulütő, hogy ezeket az abroncsokat nem lehet javíttatni, ha kilyukad, cserélni kell. (Bár én eleve nem vagyok a gumijavító szettek híve.)